آخرین خبرها

یثربی:کتابی کردن تفکر مشکل دوم ماست/این آموزش و پرورش مهارت ایجاد نمی کند/ارسطو برای زمان خودش بود. الان باید به دانش آموز بگوییم که باید ارسطوی ما تو باشی

تاریخ انتشار : پنج شنبه،۲۰مهر۱۳۹۶
نخست  ← انتخاب سر دبیر ← گفت و گو  ←  یثربی:کتابی کردن تفکر مشکل دوم ماست/این آموزش و پرورش مهارت ایجاد نمی کند/ارسطو برای زمان خودش بود. الان باید به دانش آموز بگوییم که باید ارسطوی ما تو باشی

فلسفه یک سطح ابتدایی دارد که آن سطح را می توان تعمیم داد. در جامعه تا اسم فلسفه می آید همه ذهن های به سوی متافیزیک می رود. مسائل انتزاعی در شان آموزش به بچه ها نیست. در فلسفه یک چیز عمومی وجود دارد و آن همان فهم است. فلسفه دانش شما را توسعه می دهد. فلسفه سوال ایجاد می کند. ما به بچه ها پرسش کردن یاد می کنیم و می آموزیم که خودشان فکر کنند.

نشست روز جهانی کودک با موضوع چالش ها و راهکارهای فکرپروری در نظام آموزشی ایران با سخنرانی یحیی یثربی، محسن ایمانی و نعمت الله فاضلی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

یحیی یثربی در این نشست گفت: ما در آموزش و پرورش به روز نیستیم. در دنیای امروز پژوهش مدیریت می شود و از پژوهشگاه ها نظر می خواهند. اما در ایران مسائل پژوهشی از پژوهشگاه های ما به جامعه منتقل نمی شود.

وی ادامه داد: ما هنوز بچه های امروز و روزگار امروز را درک نکرده ایم. ما با روش سنتی مدرسه و آموزش و پرورش را اداره می کنیم. در آموزش و پرورش به روز، شاگرد قهرمان میدان است و او می خواهد بفهمد. در آموزش و پرورش دیروز، شاگرد باید گفته های استاد را یاد می گرفت.

وی افزود: ارسطو برای زمان خودش بود. الان باید به دانش آموز بگوییم که باید ارسطوی ما تو باشی. اما ما هنوز نقد دانش آموز به استاد را گستاخی می دانیم.

یثربی گفت: این آموزش و پرورش مهارت ایجاد نمی کند و فقط وقت ما را با حفظ کردن مسائل می گیرد. مصیبت در دانشگاه ها از دبیرستان ها و مدارس ما پیچیده تر است.

وی ادامه داد: ما دانشجوی فلسفه را با این جهان روبرو نمی کنیم، ما فقط به او می گوییم ارسطو و دیگر متفکرین چه می گویند.

وی افزود: وقت وزاری علوم ما به مسائل اجرایی صرف می شود و وزیر علوم به محتوای درس ها و تحول در آن توجهی ندارد. ما امروز نمی توانیم با منطق ارسطو کار کنیم، مانند این است که انگار بخواهیم امروز با اسب سفر کنیم.

یثربی اظهار داشت: فلسفه یک سطح ابتدایی دارد که آن سطح را می توان تعمیم داد. در جامعه تا اسم فلسفه می آید همه ذهن های به سوی متافیزیک می رود. مسائل انتزاعی در شان آموزش به بچه ها نیست. در فلسفه یک چیز عمومی وجود دارد و آن همان فهم است. فلسفه دانش شما را توسعه می دهد. فلسفه سوال ایجاد می کند. ما به بچه ها پرسش کردن یاد می کنیم و می آموزیم که خودشان فکر کنند.

وی ادامه داد: مبادا با بعضی از این مدارس خصوصی که از مردم پول می گیرند، فلسفه را به رقم ها و هزینه های مردم اضافه کنیم. باید سطح عادلانه ای در این مورد برای همگان ایجاد شود.

وی افزود: کتابی کردن تفکر مشکل دوم ماست. الان کتاب های درسی در این موضوع برای بچه های تدوین شده است. ما باید تفکر را در روش به کار ببریم. ما ملاصدرای دوم نمی خواهیم. ما ابن سینا را داریم ولی به فیلسوف امروز نیازمندیم. با کتاب و ساعت درسی مشکلی حل نمی شود.

یثربی گفت: قسمتی از فلسفه قابل آموزش عمومی است که اگر این اتفاق نیفتد عرفان کیهانی و دعا نویسی و… در جامعه باب می شود. فلسفه یک تخصص قوی است. تمدن ها را فیلسوفان عوض کرده اند. اما حرف های آنها به صورت انتزاعی قابل انتقال به عموم نیست.

وی در پایان اظهار داشت: یک فیلسوف لیبرال، نظریات خود را به ادبیات و سینما و… منتقل می کند و بدون اینکه نامی از کانت در میان باشد به این شکل فلسفه به ذهن عموم مردم می رود. امیدواریم درک کنیم که دوران ما دوران جدیدی است. ما دنیای جدید را با روش قدیمی اداره می کنیم.

 *
 *
امتیاز دادن به این خبر

1   1

0